Pravidelný páteční pozdrav ze ZŠ

Milí rodiče a přátelé naší základky,

máme za sebou další týden ve škole, který byl opět nabitý událostmi. V pondělí jsme mezi sebou přivítali vzácného hosta, kterého jsme vloni podpořili v rámci celoškolního projektu Run and help – Ondru Brože. Na dopolední program jej doprovodili i další dva hosté – paní Irena Jirků z Konta bariér a Jan Maleš z firmy Otto Bock, která se specializuje na výrobu ortéz a protéz. Pro děti i dospělé byl příběh Ondry velmi inspirativní a nejednoho z nás přiměl k zamyšlení. Potěšilo nás, že jste si ve středu našli čas a zúčastnili se Kavárny pro rodiče na téma Matematika podle profesora Hejného, kde jsme si konečně mohli společně dát kávu nebo čaj a vyzkoušeli si, jak se pracuje v různých matematických prostředích. Martin včera na bílém koni nepřijel, jen nakoukl do tříd, aby tam uviděl spoustu zábavy – malování, dramatizaci i komiks. V neposlední řadě se včera náš areál otevřel návštěvníkům. Přivítali jsme desítky rodičů i dětí a i ti měli možnost se dozvědět, jak se u nás učí číst, psát a počítat a jakým stylem u nás probíhá výuka angličtiny.

Příští týden nás čeká státní svátek, ke kterému se bude vázat i naše celoškolní čtvrteční assembly. I tentokrát máme pozvaného zajímavého hosta a těšíme se, až jej zahrneme našimi zvídavými dotazy.

A co se tento týden odehrávalo v jednotlivých třídách?

1. třída

Hned zkraje týdne nás potěšila návštěva Ondry Brože v naší třídě. Vymysleli jsme spoustu zajímavých otázek a velmi pozorně naslouchali odpovědím návštěvníků. Své badatelské úsilí jsme zaměřili na jehličnaté stromy, jejich větvičky a šišky. Čím se od sebe různé stromy liší? My už to víme. V jaké podobě k nám přijel Martin na bílém koni? Odpověď naleznete na nástěnce vedle třídy.
V rámci oáz k nám i tento týden společně s Barunkou přišel žabák Ferda se svými mouchami (emocemi). Tentokrát jsme si v příběhu SÁM prohlédli mouchu Osamocení a povídali jsme si o tom, jaké to je, když si nás ostatní nevšímají a jak si můžeme navzájem z osamocení pomoci.
Bára, Barunka, Monika a prvňáci.

This week Class 1 met a new classmate! Botley the Robot! We used all our new words ( forward, backward, left, and right) to move Botley to his goal. We also matched some of our coded Botley messages into shapes. This week we also practiced our speaking by telling our classmates the colours of different toys in our toy box. Finally, we closed out our week with the story Shark in the Park and learned the word for telescope.

2. třída

I my jsme si v pondělí popovídali s Ondrou a dozvěděli jsme se všechno, co nás zajímalo. V úterý jsme měli náročný den. Začali jsme s Emušáky a Barunkou a také jsme se seznámili s mouchou Osamocení, potom jsme si napsali miniopáčko z češtiny a na závěr nás navštívil speciální host, který nás zasvětil do počítačové problematiky a vysvětlil nám, proč je vlastně počítač podobný člověku. Ve středu jsme si promrskali samohlásky a navštívili školní knihovnu, kde jsme vrátili přečtené knihy a půjčili si nové. Ve čtvrtek jsme krásně zvládli i miniopáčko z matematiky, procvičili lota, autobus i krychlové stavby. Dozvěděli jsme se spoustu informací o svatém Martinovi, se kterým jsme se v pátek výtvarně vyřádili.

Class 2-This week Class 2 had a guest speaker that taught us all about how computers think! Did you know that we are also like computers? Ask a 2nd grader to tell you what computers use as a brain, a mouth, and eyes. You might be surprised by their answers.  Class 2 also practiced in, on and under by finding Grandma’s glasses in our speaking class. We closed out the week with preparations for our Parent Teacher Meetings starting next week.

3. třída

Tento týden jsme se podívali na zoubek savcům. Zvěromágové si vybrali každý svého zástupce, o kterém zjistí co nejvíce informací, a příští týden nám o něm poreferují. Zkoumáme i přírodu neživou. Zajímá nás voda, vzduch i půda. Velké oblibě se těšily hlavně páteční pokusy, které si třeťáci moc užili. Bojujeme s vyjmenovanými slovy po Z a B a zatím je to 1:0 pro nás! Také jsme potrápili mozkové závity při řešení algebrogramů, hvězdičkogramů a abaku. Třeťáci jsou pašáci a my jsme rády, že můžeme být u všech hezkých chvil, které zažívají.
Standa si s třeťáky povídal o netolismu – závislosti na internetu. Co všechno je netolismus, jak mu nepropadnout a jak se dá případně najít cesta zpět? To už všechno víme. Dostali jsme za úkol sledovat celý týden, kolik hodin trávíme před monitorem či obrazovkou.
Saša a Sašenka :-)

This week Class 3 continued working on their Animal Bios for Our Diverse Earth lesson. We used the tablets well and appropriately to research fun facts and information about our animals. Then we created some Abstract Art for our animals. It was a lot of fun and they came up with some wonderful artwork.

Continuing on the topic of Gershwin’s An American in Paris, Class 3 took pencil to paper and drew images and colors they would see as Americans strolling through Paris for the very first time. With the American classic playing in the background, we let the melodies and sounds inspire our artwork. Later in the week, the students reviewed the treble clef and the notes found on a music staff. Finally, we started learning about the different lengths notes can have and the visual representations of these notes. In phonics, we practiced words with the long -O sound.

4. třída

V pondělí jsme měli moc prima oázu s Petrou na téma kamarádství. Došli jsme k závěru, že každý kamarád je cenným pokladem a musíme si jej vážit. Po celý týden jsme si hráli s kostkami – připomněli jsme si, jak se zapisují plány staveb, a to ze všech možných úhlů pohledu. Užili jsme si též povídání v divadle s Ondrou a jeho rodinou. Shodli jsme se, že je obdivuhodný a moc se těšíme na další setkání. V centrech aktivit jsme se tentokrát zaměřili na různá prostředí z matematiky. V rámci hodiny historie jsme nakoukli do období Lucemburků, seznámili jsme se s celou rodinou a čeká nás ten nejslavnější – Karel IV.. Prohlédli jsme si  krásnou prezentaci z české sklárny a rozdělili ČR dle průmyslu. Čekají nás DRACI, a to doslova. Máme zatím pouze náčrty, ale do Drakiády to dáme. :-)
Časodějové, Marie, Andrejka a Martin. 

Class 4 delved into the topic of interviews in Incredible English learning how to formulate questions suitable for an interview. Students got a head start on the upcoming three sided consultations by reflecting on the school year thus far by filling in their own self-assessment. Our work on our 3-D map project in World Around Us continues as mountains, rivers, coastlines, geysers, and other land formations are starting to take shape. 

In class 4 this week, we made some amazing autumn animals. There were some fantastic lions, squirrels and hedgehogs made from the autumn leaves which we found outside. We did some speaking too, ‘Would you rather…’ and it was very entertaining deciding which option to choose and discussing it. (LR)

5. třída

Tento týden si páťáci připomněli hned několik významných událostí. První z nich bylo 210. výročí narození našeho významného sběratele lidové slovesnosti Karla Jaromíra Erbena. Povídali jsme si o jeho nejznámějších pohádkách a také jsme si přečetli baladu Polednice z díla Kytice z pověstí národních. Ve čtvrtek 11. 11. se nám sešlo hned několik slavných událostí – květem vlčího máku jsme vyjádřili podporu všem veteránům, kteří od roku 1921 slaví tento den jako vzpomínku na padlé i přeživší. 11. 11. v 11:00 také v roce 1918 skončila první světová válka a nesměla chybět ani zmínka o svatém Martinovi, jenž se letos s bílou nadílkou moc nepředvedl.
Kromě toho jsme dokončili antické amfóry a pomalu jsme se rozloučili s dvěma nejznámějšími řeckými bájemi – Trójou a Odysseovými cestami.
Při ranní oáze jsme se rozdělili na dvě skupiny. Kluci si se Standou povídali o tom, jak má vypadat pravý gentleman a jak se chovat k dívkám a o dalších důležitých věcech, zatímco děvčata si s Bárou nad knihou Michaely Krýslové "Hele, řekni to" povídaly o příjemných a nepříjemných pocitech a proč je dobré jim naslouchat.

This week in class 5, we started learning about statistics and probability and their important role in everyday life. We also discussed how psychology can affect these areas and how people think, and will continue to investigate their practical application in life. We also had time for some very entertaining ‘Would you rather…’ questions during our speaking lesson. (LR)

We worked on Creative Writing and Abstract Art this week in our World Around Us and Art and Culture lessons. The students worked in pairs to write creatively about a Wilderness photo, pretending they were the photographer. They started writing their rough drafts and so far the stories are wonderful! Then they made some Abstract Artwork to represent the Wilderness photos. All of them are different and interesting. We will continue writing and creating next week. I’m already excited to see and read the finished products!

Milí rodiče, od pondělí budeme mít další příležitost se vzájemně setkat, a to v rámci trojlístkových konzultací. Je až k neuvěření, že za sebou máme první čtvrtletí školního roku, ale těšíme se, že jej společně zhodnotíme a pohlédneme si z očí do očí. :-D

Krásný podzimní víkend Vám za tým základní školy přeje

Barbora Beharová