Pravidelný pozdrav z Vaší - naší základní školy

Vážení rodiče a přátelé Vaší - naší školy,

rádi bychom vám připomněli několik jednoduchých, ale účinných způsobů, jak předejít šíření nemocí ve škole i doma. Prosíme, dbejte na pravidelné mytí rukou, dostatek spánku, vyváženou stravu bohatou na vitamíny a dostatečný pohyb na čerstvém vzduchu. Pokud u dětí zaznamenáte jakékoliv příznaky nachlazení, nechte je prosím doma, aby měly čas se uzdravit a zároveň ochránily své spolužáky.

Zdraví našich dětí je pro nás všechny prioritou, a právě zdravé prostředí je základem pro jejich úspěšné vzdělávání i radost z každodenních činností. Děkujeme za Vaši spolupráci a věříme, že společně překonáme toto náročnější období.

Nyní již opět pojďme pootevřít dveře do jednotlivých tříd a nahlédnout, co měly možnost děti zažít v tomto týdnu:

1. třída
Tento týden byl pro nás výzvou – potýkali jsme se s chřipkou, která nás zasáhla, ale nenechali jsme se tím zaskočit a s chutí jsme se pustili do práce! Probrali jsme písmenka H, CH a v matematice jsme se věnovali rozkladu čísel na dva sčítance. Ve výtvarné výchově jsme z papíru vytvořili modely očí a úst, které nám krásně ozdobily třídu. Ve čtení jsme pracovali s textem – četli jsme s porozuměním, hledali odpovědi na otázky a učili se je správně formulovat. Týden jsme si zpestřili oslavou Dne popcornu. Povídali jsme si o jeho historii, vyrobili jsme si papírové krabičky na popcorn a na závěr jsme si pochutnali na čerstvě připraveném popcornu.
Pevné zdraví a krásný víkend. Vaši prvňáčci
On Monday, the first graders received their new activity books and immediately started working on Lesson 1. As beginning English readers, the children created their own bookmarks to keep in their Incredible English books. We reviewed grammar through fun and interactive games and practiced greetings and introducing ourselves through role-playing. On Friday, the kids learned a new rhyme and a funny song. Although it was a busy week, we still found time to dance the "Wiggle Dance."

2. třída
Tento týden druhé třídě vévodilo téma lidské tělo. Ve skupinkách jsme bádali nad jednotlivými orgány a funkcemi lidského těla. Učili jsme se vyhledávat informace v encyklopediích, zjišťovat, co je důležité i vypisovat to podstatné. Dozvěděli jsme se spoustu zajímavostí o orgánech i fungování našeho těla. V češtině jsme vyvodili, kde psát u, ú a ů, četli s porozuměním, rozlišovali fakta od názoru a taky psali příběh o zoubku. V matematice jsme se pustili do násobení dvěma, řešili jízdní řády, a také počítali s velkými čísly. I když jsme byli v oslabení, celý týden včetně tělocviku a plavání, jsme si moc užili.
Za tým druhé třídy Bára
On Monday, the second graders began their Human Body project by labeling different body parts on the first page of their project portfolios. We discussed and brainstormed healthy habits before creating mind maps and a book about them. The kids learned a new action song about fingers and had fun moving each body part during a lively dance. By the end of the week, the children successfully completed a reading comprehension activity about the human body, followed by a short quiz.

3. třída
Ve třídě zeleného smaragdu jsme se pustili do zjišťování informací o historii naší země. S Pepou Šikulou a jeho strojem času jsme se podívali do minulosti na středověké tržiště a blíže jsme se seznámili s některými řemesly, která už dnes vídáme jen občas. Poznali jsme kováře, kolaře, košíkáře, hrnčíře, provazníky a další zajímavá povolání. Historie nás zajímá, proto se chystáme přečíst některé pověsti, které by nás mohly inspirovat k dalšímu bádání a objevování. V pondělí odpoledne jsme si ve smíšených dvojicích nacvičovali krátké úryvky na rytmický koncert podle notového zápisu. Místo hudebních nástrojů jsme použili vlastní tělo – tleskání, luskání, dupání či psací potřeby, které nám nahradily ozvučná dřívka. Ještě musíme trénovat, ale věřím, že to pro všechny bude umělecký zážitek.
Ani třeťákům se viry a bacili úplně nevyhnuli a v domácím ošetření zůstala v druhé polovině týdne i Saša (a ta má kořínek pěkně tuhý!) Zdravé silné jádro třídy ale zvládlo procvičit a zopakovat naplánované učivo pod taktovkou Pavla a Marušky. Společně si připomenuli, jak postupovat v případě nehody nebo jiného nebezpečí, na jakou tísňovou linku zavolat a jak situaci co nejlépe popsat dispečerovi na druhé straně telefonní linky. Některé situace si i zdramatizovali a někteří si vedli skutečně dobře. V matematice se pustili i do složitějších prostředí a potrápili se logickými úlohami. V pátek si třeťáci představili vyjmenovaná slova po m a vysvětlili si jejich význam. Odpočívejte, dopřejte si vitamíny i pohyb na čerstvém vzduchu, a hlavně buďte fit! Třeťáci a jejich průvodci:)
At the beginning of the week, the third graders learned how to write their own riddles about animals. This fun activity introduced a new grammar topic: adjectives. The students learned new vocabulary, which they immediately applied in a writing session to describe animals. They did a great job! We also focused on forming questions using has/have got and learned the long "u" sound during our phonics lesson. The fun continued with board games played in pairs, including a Jeopardy game about animals and a phonics bingo game! Students completed exercises in their spelling books and enjoyed creating a word search for their peers using new spelling words. We also began our Human Body project by watching a short movie about the amazing abilities of our bodies, followed by a discussion and brainstorming session on the topic.

4. třída
Jen jsme zvedli kotvy a vydali se na další týdenní plavbu za poznáním, dorážely na nás vlny všemožných viróz a nachlazení. Ale mi to nevzdali. Týden jsme otevřeli pisatelskou dílnou. Jejím cílem bylo napsat krátký příběh podle vlastní fantazie. Inspirací nám byl úryvek z knihy od Marka Twaina – Dobrodružství Toma Sawyera. Uvědomili jsme si, jaký přínos má pro nás pravidelná čtenářská dílna. Učí nás vnímat stavbu příběhu a rozšiřuje slovní zásobu, což nám pomáhá při vlastním volném psaní. Dílka jsou vydařená a těšíme se, až si je společně představíme. V českém jazyce jsme si vyzkoušeli, jak pozorně dokážeme přečíst text a vyvozovat z něj pravdivost jednotlivých tvrzení. Ne vždy je to snadné. V pololetním opakováni jsme potrápili hlavy přiřazováním sloves a podstatných jmen ke správným mluvnickým kategoriím a určováním větných vzorců souvětí. Ostří tužek a kružítek jsme prověřili v matematice. Jako správní konstruktéři jsme rýsovali všemožné tvary trojúhelníků a počítali jejich obvody. Také už víme, kdy trojúhelník nelze sestrojit! Výtvarně a pisatelsky se realizujeme při tvorbě vlastních prezentací. Tentokráte na téma: „Orgánové soustavy člověka“. Těch informací a zajímavých poznatků, jak křehký a složitý organismus je lidské tělo! Při toulkách naší historií jsme se rozloučili s Přemyslovci a do českých zemí nás pozval rod Lucemburků. Navštívili jsme Prahu doby Karla IV., tehdy první univerzitní a největší město střední Evropy. Víte, kolik měla obyvatel? Zeptejte se dětí. Krásu nejvýznamnějších historických památek, Karlštejna a Karlova mostu, a korunovačních klenotů jsme výtvarně zpracovali. Brzy naše díla vystavíme. A jsme u konce plavby. Naše třídní loď úspěšně zakotvila v přístavu. Její osmičlenná posádka námořníků zdraví všechny marody a přejeme brzké uzdravení.
Vaši čtvrťáci
In 4th grade this week, our class was smaller than usual due to sickness, so we kept things light. We enjoyed working on our picture books about the human body, which have been a fun and creative project. We also learned about Lunar New Year and the Year of the Snake, exploring some of the traditions and meanings behind the celebration. For a bit of fun, we played English games and did some acting, which brought a lot of energy and laughter to the classroom. It was a week of learning and creativity, even with a smaller group!

5. třída
Každoročně v lednu po novém roce můžeme pozorovat zvýšenou absenci v důsledku chřipkové epidemie a nejinak tomu je i letos. Kvůli početné marodce jsme ve třídě měli komorní atmosféru, ale stihli jsme toho opravdu hodně. Předně jsme si museli dopsat pololetní testíky z českého jazyka a předmětu člověk a svět. V rámci hudební výchovy jsme si četli o významných českých hudebních skladatelích Antonínu Dvořákovi a Bedřichu Smetanovi a dozvěděli jsme se podrobnosti z jejich života. V matematice jsme se zaměřili na grafy, jejich tvoření a vyhledávání nejdůležitějších údajů. Toť z naší třídy. Přejeme všem víkend bez bacilů a virů a doufáme, že se před vysvědčením sejdeme ve větším počtu! Vaši páťáci
This week in 5th grade, we worked on our group project comics, bringing our ideas to life through storytelling and artwork. We also got back into our usual routine with Incredible English and our spelling test. For a creative twist, we had fun with a collaborative writing activity where we finished each other’s stories—it was a great way to share ideas and let our imaginations run wild! It was a productive and creative week!

Milí rodiče, milé děti,
pomyslná tečka za prvním pololetím je tu. Ve čtvrtek děti opět obdrží svá vysvědčení, která jsou nejen záznamem jejich dovedností a vědomostí, ale i odrazem jejich snahy, pokroku a odhodlání. Chtěli bychom děti pochválit za jejich píli a zároveň poděkovat Vám, rodičům, za Vaši podporu, která je pro jejich cestu vzděláváním tak důležitá.
Výuka ve čtvrtek bude zkrácena dle pátečního rozvrhu. Slavnostní předání vysvědčení proběhne hned ráno na společném assembly v divadle školy, kde se sejdeme, abychom si společně připomněli, co všechno se nám v tomto pololetí podařilo. Družina pak bude fungovat do tří hodin odpoledne.

Přejeme všem marodům brzké uzdravení, hodně energie do dalšího pololetí a Vám všem pevné zdraví, pohodu a radost z každodenních úspěchů Vašich dětí. Jsme rádi, že s Vámi můžeme společně vytvářet prostředí, ve kterém děti rostou, učí se a objevují svět.

S přáním krásného víkendu,
Vaše základka