Pravidelný pozdrav z Vaší - naší základní školy

Krásné páteční odpoledne, milí rodiče a přátelé školy,

zdravíme Vás u dalšího čtení pravidelného pátečního dopisu plného zpráv, které shrnují pestrý a podnětný týden v naší – Vaší škole. Než se společně podíváme, co nového zažily jednotlivé třídy, rádi bychom Vám připomněli registraci do Logické olympiády 2025. Tato soutěž, pořádaná Mensou ČR, je skvělou příležitostí, jak mohou děti hravou formou rozvíjet své logické myšlení. Registrace je otevřena pouze do 30. září 2025 a je nutné vytvořit pro každého účastníka nový profil, jelikož ty loňské nejsou platné. Všechny potřebné informace a registrační formulář naleznete na webu www.logickaolympiada.cz.

Nyní je opět čas nahlédnout do dění v jednotlivých třídách:

1. třída
Tento týden jsme toho stihli opravdu hodně. Oslavili jsme dokonce dvoje narozeniny, a tímto moc děkujeme rodičům za připravené pohoštění. Ve družině si děti i rodiče vyzkoušely hru pétanque, ve třídě jsme procvičovali správné sezení, držení tužky a uvolňovací cviky. V češtině jsme se pustili do prvních písmenek, v matematice jsme poznali nové prostředí – dřívka. Na závěr týdne děti tvořily z papíru tukany, kteří se stali dalším barevným příspěvkem do naší třídní džungle. Už se těšíme na divadélko, které za námi přijede příští týden.
Za tým první třídy Bára
This week in 1st grade, we had an exciting time learning through music and movement! Students learned a new song that helps them remember the verb "to be," and they showed incredible enthusiasm by creating their own actions to go along with "I am," "you are," and "he is." We also expanded our emotional vocabulary by learning new words that help us express our feelings more clearly. Our listening skills got a boost when we enjoyed a new story together, with students actively listening for familiar words and adding gestures to enhance their comprehension. The week ended on a special note as we sent our beloved class mascots home with different students for weekend adventures. Everyone is eagerly waiting to hear about the fun activities and experiences our mascots will have with their host families!

2. třída
Týden u druháčků byl sice chladný, ale nás počasí jen tak nerozhází! Radost a energie nás provázely na každém kroku. Už od pondělí jsme slavili – jedno narozeninové překvapení střídalo druhé. Ve škole jsme se pustili do zvídavého objevování. S dědou Lesoněm jsme pracovali se zvířátky a porovnávali jejich sílu. V čítance jsme se ponořili do několika krásných příběhů, povídali si o postavách a hledali, co nám připomínají z našeho života. Velkou část týdne jsme věnovali novému projektu s názvem „Škola“. Rozhodli jsme se postavit vlastní „Školu snů“ – z krabic, lepidla, nápadů a fantazie. Vzniká tak místo, kde bychom chtěli každý den trávit čas, učit se a hrát si. A světe div se – zjistili jsme, že naše vysněná škola začíná být hodně podobná té naší! Děti se shodly, že v ní nechybí kamarádi, usměvaví učitelé a spousta radosti. Projekt zatím není dokončený, ale s chutí na něm dál pracujeme. Byl to týden plný tvořivosti, radosti a společných zážitků, které nás hřály víc než slunce venku. A už se těšíme, co nám přinese ten příští – nové hry, další nápady a možná i další narozeninové oslavy!
Vaši druháčci
Second grade students focused on developing important reading strategies this week. We practiced a new comprehension technique by carefully examining story illustrations and identifying possible characters before reading, which helps us make predictions about what the story might be about. This pre-reading strategy is building our students' confidence and improving their understanding of texts. We also revisited a comic story that the class has been enjoying and used it for an important learning activity. Students worked on comparing and contrasting two different animal families featured in the story, which directly connects to our current unit's guiding question: "How are families the same and different?" Through this analysis, students are developing critical thinking skills while exploring the universal themes that connect all families, whether human or animal.

3. třída
Léto nám o víkendu ukázalo svou poslední přívětivou tvář a my jsme se s ním rozloučili slavnostní ranní oázou. V kruhu jsme přivítali podzim, který k nám přinesl chladný dech, vláhu i počínající barevné tóny. My jsme ale nezaháleli a v matematice jsme vzali do rukou měřidla a měřili jsme vše, co nám přišlo pod ruku. Objevili jsme jednotky délky a vztah mezi nimi. Velký náčelník Hejný nás zavedl do svých tajemných světů Parket, Krokování a Vláčků. Naši bojovníci trénovali násobilku a opět opakovali kouzelné formule o kolik více, o kolik méně, kolikrát více a kolikrát méně. V jazyce českém jsme hledali homonyma čili slova mnohoznačná. Věděli jste, že i slovo indiánek má více významů? Statečně jsme se postavili druhému diktátu na párové souhlásky a obstáli jsme se ctí. Začali jsme také nový projekt Moje město. Každý bojovník přináší do našeho kruhu příběhy a zajímavosti o místě, kde bydlí. Nevynechali jsme ani trénink těla. Posilovali jsme je při plaveckém tréninku i při boji s florbalovými holemi. Do srdcí jsme pustili básně a texty, které si připravujeme na recitační klání.
Pomalu nám dochází nám dřevo na další kouřové signály, a tak se s Vámi pro tento týden loučíme. Na slyšenou příští týden! Kmen Třeťáků
This week, our learning centered around the theme: “How to be a good friend.” Together, we discussed the most important qualities of friendship—like listening, sharing, and being kind to one another and began putting these ideas into practice in the classroom. We also enjoyed a special moment with our first presentations of the year! Students shared their autumn family and friend trees, giving us the chance to learn more about each other and celebrate the special people in our lives. It was a wonderful week of building both friendship skills and a stronger classroom community.

4. třída
Po víkendu plném slunečních paprsků nám počasí ukázalo, že podzim není jen v kalendáři, ale i za okny. Ale ani ochlazení nám nezkazilo radost z učení a společných zážitků ve třídě se spolužáky, na plaveckém bazéně se Sašenkou či školním hřišti s Pavlem. A pohyb na čerstvém vzduchu nám rozhodně prospívá! S přiměřenou lehkostí určujeme slovní druhy, skloňujeme podstatná jména a časujeme slovesa. V matematice jsme graficky znázorňovali části celku a naučili jsme se správně zapisovat a číst zlomky. Oprášili jsme znalosti o obvodu a obsahu rovinných útvarů ve čtvercové síti a orientovali se pomocí šipkového zápisu. V ranní oáze jsme začali číst společně knihu na pokračování, která nás spolu s hlavním hrdinou Psem zavedla do historie naší země. Naučili jsme se novou píseň o tom, jak bejvávalo dobře. Tématem výtvarného tvoření byli tentokrát slovanští bohové, které jsme hledali v rozfoukané tuši. Ve čtvrtek odpoledne jsme se ve vyučování zaměřili na naše hlavní město. Čtvrťáci si ve skupinách prošli pěti centry aktivit, která jim Prahu přiblížila o něco více. O Praze četli a psali. Prozkoumali pražské metro a zjišťovali, která linka je nejdelší či jaká trasa vede pod řekou Vltavou. Poznávali významné památky, a dokonce vytvořili 3D plán našeho hlavního města z dřevěných krychlí a kvádrů. Kromě nových poznatků si odnesli i dobrý pocit ze vzájemné spolupráce, za kterou si téměř všichni zaslouží velikou pochvalu! Klidný víkend Vám přejí čtvrťáci, Nela, Saša a Pavel:)
This week our fourth graders started work on their first end of unit Project in our Trailblazer books. They are focusing on What a City Needs and how to make A Better Community. With this, our project has them creating a Community Library for our school. With each group and project, we need good leaders to help make things flow smoothly. Therefore, our class elected 2 leaders who they thought could lead their groups in the creation of this library. The project is still in progress, but they are showing excellent skills in working together for a common cause. It’s really inspiring to watch!

5. třída
Rádi bychom Vás informovali o tom, co jsme se v uplynulém týdnu v páté třídě učili a čemu jsme se věnovali. Poctivě jsme opakovali učivo českého jazyka i matematiky. S přehledem si osvojili novou látku, kterou je sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem. Třídu nám každý den provoněla vůně cizokrajných pokrmů. Všechny ochutnávky nám moc chutnaly. Pracujeme pilně a upevňujeme své znalosti i dovednosti. Přejeme Vám hezký víkend. Vaši páťáci
This week, we wrapped up Unit 1 with lots of thoughtful discussions and creative work! Our big question was: “How does food show us who we are?” To explore this, we looked at food from a global perspective. We learned about food traditions and how they connect to culture and identity. We explored food around the world, discovering similarities and differences across countries. Lastly, we discussed how food choices affect our climate and the environment. To conclude the unit, students worked in groups on a fun (and challenging!) project: designing a school canteen menu that included insects as a sustainable food option. The creativity and teamwork were impressive—what a fantastic way to end our first unit! Great job, everyone, on your hard work and curiosity throughout Unit 1!

Vážení rodiče,
rádi bychom Vás opět pozvali na další z Kaváren pro rodiče, která se tentokrát uskuteční ve čtvrtek 9. října 2025 od 17:00 hodin v učebně Dahl. Jejím tématem bude Trivium – tedy jak se u nás děti učí číst, psát a počítat. Paní učitelka Bára Beharová Vás provede genetickou metodou čtení, písmem comenia script i Hejného matematikou. Opět se, prosíme, nahlaste na mail zichackova@opengate.cz do středy 8. října. Děkujeme.

Krásný poslední zářijový víkend Vám přeje

Vaše základka