Přednáška nutriční poradkyně o vyváženém stravování

Zájemci o správné stravování z řad studentů i vychovatelů se poslední březnový den sešli v hale kolejí, kde přivítali Ing. Janu Pekrovou, nutriční poradkyni, která OG poctila již druhou návštěvou.

Když byla paní Pekrová v OG poprvé, mimo jiné chtěla vědět, jakou skladbu jídel nabízí studentům školní jídelna a jak tuto nabídku naši studenti využívají. Druhé setkání bylo věnováno hlavně názorným ukázkám složení různých běžně konzumovaných pokrmů a odpovědím na dotazy studentů. Například jsme se dozvěděli, jakou úlohu v našem jídelníčku hrají bílkoviny, tuky, sacharidy a vláknina; co je to glykemický index a jak přijmout dostatečné množství vitamínů a minerálů. Posluchače dále zajímalo, jestli bez potravy déle vydrží člověk štíhlý, nebo člověk plnoštíhlý, co je přiměřená dávka cukru, jak vypadá vhodný výběr potravin a nápojů nebo proč má nějaký člověk tendenci k přibírání tuku. Po této návštěvě víme, jak rozumět výživovým hodnotám, proč je na snídani dobré k míchaným vajíčkům a pečivu přidat kousek zeleniny a v čem je výhodnější používat do čaje čekankový sirup místo medu.

Pro mě osobně byla názorná ukázka množství bílého cukru, který je reálně obsažen v litru Coca-Coly. Rovněž mě nemile překvapilo množství cukru schovaného v malém sladkém kefíru.

Protože láska ke sladkým dobrotám nebo párečku může být velká, některé z nás nyní čeká více či méně lopotná cesta alespoň k malým změnám stravovacích návyků. Důležité je, že jsme na tuto cestu obdrželi informační výbavu a že jsme ochotni zamyslet se nad svým jídelníčkem, pokud si přejeme, aby nám mozek i tělo dobře sloužily. Proto způsob stravování zůstane určitě i nadále na kolejích aktuálním tématem studentských diskusí.

Alena Krejčíková