První listopadový pozdrav ze ZŠ

Krásné páteční odpoledne, milí rodiče a přátelé školy,
Poprázdninový týden utekl jako voda a dnes navíc vyvrcholil velkou událostí. Dnes jsme v Open Gate hostili krajské kolo Logické olympiády, kde si své síly poměřili ti nejbystřejší žáci z celého regionu.
O to víc nás těší, že máme mezi nimi i naši úspěšnou řešitelku! Obrovsky gratulujeme Stázce ze 4. třídy, která se ve své náročné kategorii umístila na fantastickém 30. místě. Je to skvělý úspěch a my jsme na ni moc pyšní!
Rádi bychom Vám připomněli Kavárnu pro rodiče. Tentokrát se zaměříme na důležitá témata Enrichment a příprava na Jednotné přijímací zkoušky (JPZ). Setkání se uskuteční již v úterý 11. listopadu od 17:00 hodin. Pokud se chcete zúčastnit, prosíme o potvrzení Vaší účasti na e-mail zichackova@opengate.cz.
Ve čtvrtek ráno se v naší sportovní hale konal florbalový turnaj základních škol ČEPS CUP. Do Open Gate přijely týmy ze ZŠ Kunice, ZŠ Zeleneč a ZŠ Nehvizdy. Bylo skvělé, že se soutěž odehrávala právě u nás – spolužáci a kamarádi tak mohli svému týmu fandit přímo z hlediště. Ačkoliv se našim hráčům tentokrát nepodařilo postoupit, všichni si užili dopoledne plné napínavých zápasů, skvělých sportovních výkonů, hlasitého povzbuzování a nových přátelství. Atmosféra byla báječná a už teď se těšíme na další sportovní akci!
Nyní je opět čas nahlédnout do dění v jednotlivých třídách:
1. třída
Tento týden jsme se v první třídě věnovali hlavnímu tématu podzim. Vrcholem byla vycházka do krásného barevného lesa v okolí školy, kde jsme poznávali stromy a listy a tvořili krásné mandaly z přírodnin v slunečném počasí. V češtině jsme se učili nová písmenka, už zvládáme číst první věty a psát první slova. V matematice jsme se zaměřili na orientaci v plánu, stavby z krychlí a sčítání i odčítání pomocí krokování. Závěr týdne jsme si zpestřili tím, že jsme fandili našim gymnazistům na florbalovém turnaji – atmosféra byla skvělá! Byl to barevný, radostný a plný týden plný učení i podzimních zážitků.
Za tým první třídy Bára
This week, we had a wonderful time reviewing everything we’ve learned in Units 1 and 2. The children practiced their English through fun speaking and listening activities that helped them remember vocabulary and phrases from previous lessons. To see how much they already know, we also had a short and friendly quiz, and the students were proud to show off their progress! We started learning new words about our homes — rooms, furniture, and things we use every day. Children enjoyed describing their own homes and drawing their “dream houses,” using words like kitchen, bedroom, sofa, and lamp.. To end the week on an energetic note, our class joined the whole school to cheer for the older students during their floorball match. Everyone showed amazing team spirit and loud, positive support — it was wonderful to see how proudly the first graders encouraged their schoolmates.
2. třída
V naší třídě bylo tento týden pěkně živo – ale tím úplně nejhezčím způsobem. Všude poletovala čísla, slova i dětské nápady jako barevní motýlci. V matematice jsme zkoumali šipkové zápisy, sčítali, odčítali a zjistili, že i čísla umí vyprávět své příběhy. V češtině jsme se vydali do království slov nadřazených a podřazených a objevovali, jak spolu souvisejí. Začali jsme také poznávat svět povolání – představovali jsme si, jaké by to bylo být pilotem, pekařem, učitelkou nebo třeba vědcem, který vynalezne lektvar proti nudě. Děti vyprávěly o svých snech, o tom, co je baví, a zjistily, že práce může být dobrodružstvím, když ji děláme s chutí. A když jsme mluvili o rodině, došlo nám, že ty první vzory máme doma – naši rodiče nám ukazují, že jejich práce je těší a že se dá povolání dělat s radostí. Byl to týden plný smíchu, přemýšlení a dětské fantazie, která dokáže proměnit obyčejnou školní lavici v kouzelný svět.
S přáním klidného a pohodového víkendu, Vaši druháčci
In English, we started reading a brand-new informational text together. The children practiced using one of their favorite reading strategies — looking for special words that describe places — to help them understand the story even better. They worked wonderfully in pairs, sharing what they noticed and discussing new ideas. In phonics, we focused on another spelling pattern for the long “a” sound. We also continued exploring our central question: “What makes school special?”. The children had great discussions and shared thoughtful ideas about what they enjoy most — from learning new things and helping each other to spending time with friends. We expanded our vocabulary with new words for giving instructions. The students practiced them through games and activities that encouraged teamwork and clear communication — perfect for helping one another in class! In Man and the World, we talked about different professions and occupations. The children played two lively guessing games, “Mime it!” and “Guess Who!”, where they acted out or described various jobs. It was a lot of fun — and a great way to learn new vocabulary while laughing! It’s been a wonderful week filled with curiosity, creativity, and cooperation.
3. třída
Tento týden jsme měli opravdu napilno. Začal nám měsíc listopad a s ním i opakovací testíky z českého jazyka a matematiky. V českém jazyce jsme se věnovali vyjmenovaným slovům po B, zpívali jsme o nich písničku a zkoumali jejich význam. Také jsme se zaměřili na zákeřné dvojice bít – být s různými předponami, které nám někdy pěkně zamotaly hlavu. V matematice jsme procvičovali zaokrouhlování čísel na desítky, písemné sčítání trojciferných čísel a zvládli jsme i soutěžní kolo Bobříka informatiky. K tomu jsme se pustili do rýsování geometrických útvarů podle šipkového zápisu, což byla pro mnohé z nás nová výzva. V předmětu Člověk a svět jsme začali přípravy na připomínku Sametové revoluce – povídali jsme si o událostech roku 1989 a malovali plakát prvního polistopadového prezidenta. Ani v hudební výchově jsme nezaháleli. Oprášili jsme flétničky, zopakovali známé noty a poznávali různé hudební nástroje podle zvuku i vzhledu. Celý týden jsme si moc užili a už se těšíme na ten další, ve kterém možná již přicválá Martin na svém bílém koni. Krásný víkend přejí třeťáci. A kdo by měl dlouhou chvíli, může se během víkendu naučit jazykolam, který zvládne každý třeťák levou zadní – Byla-li by babyka blízko Bylan nebo nebyla-li by babyka blízko Bylan. Hezký den všem!
This week we learned all about water! As we wrapped up Unit 2: What Makes Weather Important?, we created projects exploring why water is so essential. Together, we brainstormed all the ways we use water in our daily lives — to drink, clean, grow, and even create energy. The students did a fantastic job working in groups. They learned not only how to share their ideas, but also how to compromise and collaborate. At the end of the week, we celebrated their hard work with group presentations. It was a bit of a challenge to give longer presentations in English, but the students rose to the occasion and did a wonderful job!
4. třída
V prvním listopadovém týdnu jsme si připomenuli výročí vzniku Československého státu. Podívali jsme se zblízka na státní symboly a prostřednictvím metody RWCT T-grafu jsme zhodnotili výhody a nevýhody, které má prezident země při vykonávání své funkce. Z této aktivity vyvstalo mnoho všetečných otázek, tak jsme neváhali a napsali panu prezidentovi dopis. Uvidíme, třeba se nám dostane odpovědi. Každopádně jsme si zopakovali, jaké náležitosti by měl formální dopis mít a procvičili jsme si pravopis. V matematice jsme pracovali s tangramem. Skládali jsme různé obrazce a pojmenovávali rovinné útvary, které nám vznikaly. Řešili jsme různá matematická prostředí, písemně sčítali, odčítali a násobili. Zaokrouhlovali jsme čísla v oboru do 10 000 a objevovali vztahy mezi velkými čísly. Společně s Přemyslovci jsme si představili románskou architekturu a v UaK jsme si pohráli se stínováním a kresbou. S Nelou jsme se naučili novou píseň, která je o listopadu. Zopakovali jsme si pravidla notového zápisu ve stupnici C dur a potrénovali délky not. Pracovali jsme samostatně, ve dvojicích a nechyběly ani aktivity skupinové. V úterý jsme se zapojili do soutěže Bobřík informatiky a stejně jako v loňském roce máme mezi čtvrťáky několik skvělých "řešitelů". Vyhlášení těch nejlepších proběhne na listopadové assembly. A protože čtvrťáci JEDOU, zvládli si v tomto týdnu napsat první letošní matematický test v rámci enrichmentu i říjnové měsíční opakování z ČJ a MAT. Dělají veliké pokroky a patří jim za to obrovská pochvala. Přejeme krásný listopadový víkend. Saša, Pavel, Nela a úžasní čtvrťáci:).
This week we held a Trailblazer Talent Show using lots of the vocabulary we learned in Unit 2 of our Trailblazer books- Why do we have hobbies? The students showcased various talents including clothing design, piano, acting, puppetry, robotics, and video gaming. It was nice to see the students show off their talents and hobbies to their peers. I’m sure these talents will develop throughout the years as they get better and better at the things they are passionate about.
5. třída
V páté třídě jsme se tento týden s nadšením pustili do příprav listopadové Assembly, která se nezadržitelně blíží. Sbíráme a třídíme informace, pilujeme scénář a rozdělili jsme si role – a že jich není málo! S naší obvyklou dávkou kreativity jsme se pustili do výroby kostýmních masek a obřích kaktusů, které vypadají naprosto úžasně. U toho jsme samozřejmě nezapomněli na učení. V matematice nás potrápily gradované slovní úlohy i dělení dvojciferným dělitelem, které nám občas ještě zamotá hlavu. V češtině jsme se zaměřili na psaní předpon s-, z- a vz-, abychom už věděli, kdy to „smazat“ a kdy „zmazat“. V přírodovědném bádání jsme tentokrát zabrousili do světa hornin. Zjišťovali jsme, jak vznikají, jak kolují v přírodě a kde všude nám pomáhají v běžném životě. Na závěr týdne jsme si připomněli státní svátek 28. října. Povídali jsme si o vzniku Československa, jeho významných představitelích, o pojmu státnost i o státních symbolech. Týden utekl jako voda a my vám i sobě přejeme klidný a inspirativní víkend. Vaši páťáci
We began Unit 3 of our Trailblazer book- How do we Communicate? The students discussed lots of different ways that people communicate with each other, using technology as well as some very primitive ways to relay a message. It was nice to see their knowledge and curiosity of history and how things worked before they were born. We are all looking forward to see how technology changes throughout the years and how communication may change 5, 10 or 20 years down the road.
Vážení rodiče, milé děti,
na závěr ještě jedna milá zpráva: pokud jste zaznamenali změnu jména u paní učitelky angličtiny, viděli jste správně. Naše paní učitelka Kati Pohler se vdala a přijala jméno Kati Wejskrab. K této radostné události jí všichni moc gratulujeme a přejeme mnoho štěstí!
A nyní už i Vám přejeme krásný a odpočinkový víkend plný podzimní pohody.
S pozdravem, Vaše základka.