Rozhovor s Františkem Jemelkou z gymnázia Open Gate, vítězem Ekonomické olympiády 2024

Ekonomická olympiáda, prestižní soutěž pro středoškoláky se zájmem o ekonomii, letos poprvé spolupořádána VŠE spolu s Institutem ekonomického vzdělání (INEV), přilákala ty nejnadanější mladé ekonomy z celé České republiky.

Letošním vítězem se stal teprve čtrnáctiletý student gymnázia Open Gate František Jemelka. Jeho cesta k vítězství je inspirativním příběhem talentu, odhodlání a vášně pro ekonomii, která se zrodila ze sledování YouTube videí o inflaci a rozvíjela se díky akademické debatě.*

V následujícím rozhovoru nám František přiblíží svou cestu k úspěchu, podělí se o své dojmy ze soutěže a prozradí své plány do budoucna. Dozvíme se o jeho zájmu o ekonomické dění ve světě, o tom, jak vnímá ekonomiku a finance jako téma pro své vrstevníky, a také o jeho budoucích plánech, které možná překvapivě nesměřují přímo k ekonomii.

Můžete prozradit váš věk?

Můžu, tenhle rok mi bude 15.

Odkud jste k nám přišel a ze které ZŠ?

Původem jsem z Brna, kde jsem chodil na místní ZŠ. Poté jsem přestoupil na osmileté gymnázium Open Gate.

Vzpomínáte si, kdy (při jaké příležitosti) jste poprvé slyšel o ekonomii?

Asi nějaké youtube video. Rozebírala se tam inflace. Jak vzniká, jaké má následky a tak dále. Hrozně mě to zajímalo, a tak jsem se na taková videa začal koukat.

Co bylo pro vás impulsem, abyste se o ekonomii začal zajímat intenzivněji?

Rozhodně za to může akademická debata, kterou dělám už tři roky. Bylo pro mě klíčové chápat, jak ekonomika funguje, abych dělal kvalitnější argumenty.

Jaké jsou vaše koníčky? Patří ekonomika a finance mezi ně? Máte svůj vzor v oboru?

Mám rád debatu a snažím se hrát florbal. Ekonomie, politika a podobné věci mě samozřejmě zajímají, ale asi bych je nenazval mými koníčky. Čtu zprávy ze světa financí, ale rozhodně netrávím hodiny analyzováním akciového trhu v New Yorku. Také bych neřekl, že mám nějaké vzory, spíše ekonomy, se kterými souhlasím. Mezi takové patří třeba David Card.

Jsou podle vás ekonomika a finance aktuálním tématem pro lidi ve vašem věku?

Řekl bych, že hodně lidí mého věku zajímají akcie, kryptoměny a jiné finanční nástroje. Vidí je jako jednoduché způsoby, jak zbohatnout, jelikož se o akciích a kryptoměnách dozvídají třeba přes tiktoky nebo reelsy, které fungují spíše jako reklama než jako informativní zprávy.

Zajímáte se také o ekonomické dění ve světě?

Rozhodně, čtu občas nějaké články a koukám na kanály, které se takovým věcem věnují. Třeba Economics Explained, který se věnuje národním ekonomikám a různým problémům, jako např. Mezinárodní obchod.

Odkud jste se o Ekonomické olympiádě dozvěděl? Přihlásil jste se sám, nebo vás přihlásil učitel?

Můj učitel, Pan Drozdek, nám o ekonomické olympiádě říkal na hodině.

Účastnil jste se olympiády už minulý rok, nebo je toto vaše premiéra?

Je to poprvé.

Bylo pro vás náročné dostat se až do celostátního finále?

Nejtěžší bylo rozhodně to první kolo. Otázky byly o pojištění a finanční gramotnosti, což mě trošku zaskočilo, jelikož jsem čekal, že otázky budou více o ekonomické teorii.

Připravoval jste se nějak speciálně na finále Ekonomické olympiády? Pomáhal vám váš koordinátor/pedagog?

Koukal jsem na vzorové testy a koukal jsem na pár videí. Ta příprava nebyla tak intenzivní, myslel jsem si, že nemám reálně šanci.

Jak hodnotíte náročnost písemného testu?

Přišly mi přiměřeně těžké. Byly tam otázky na znalosti a také otázky, které vyžadovaly počítání a nějaké komplikovanější myšlení. Myslím si, že takhle by to mělo vypadat klidně i ve školách.

Sedla vám otázka na ústní zkoušce?

Ano, měl jsem otázku ohledně „paradoxu vody a diamantu“ neboli proč má diamant větší hodnotu, i když je míň užitečný než voda. Otázku jsem si užil a došlo mi, co ode mě porota chtěla slyšet.

Je toto směr, kterým byste se chtěl ubírat i na vysoké škole?

Mě spíše táhnou práva, ale nejsem úplně uzavřen kariéře v ekonomii či ve financích.

Myslíte si, že vaše profesní kariéra bude spojena s ekonomikou/financemi?

Jak jsem říkal, je to rozhodně možnost. Spíše budu dělat obchodní nebo finanční nebo něco podobné, než abych byl třeba makléř nebo ekonom.

Prozradíte nám vaše prázdninové plány?

Milerád, problém je, že sám netuším.


Děkujeme Františkovi za rozhovor a přejeme mu mnoho úspěchů v jeho budoucím studiu a kariéře, ať už se rozhodne pro jakýkoliv obor.

Více o Ekonomické olympiádě se můžete dočíst na hlavních stránkách akce zde.


* Akademická debata je vzdělávací metodou, která formalizovanou diskusí o kontroverzních tématech rozvíjí schopnost kritického myšlení, vyhledávání informací, věcné argumentace, kultivovaného projevu a prohlubuje znalosti o debatované problematice.


Autor: Antonín Janák
Zdroj: VSE.cz