S mezinárodní maturitou IB na plný počet bodů

Radim Dvořák je jedním z letošních absolventů našeho gymnázia a byl to on, kdo v mezinárodní maturitě IB dosáhl magické hranice plného počtu 45 bodů. Ze šesti skupin předmětů absolvoval na tzv. high level matematiku, ekonomii a českou literaturu, na standard level pak chemii, angličtinu a globální politiku. Od října studuje kombinovaný obor matematika a ekonomie na irské Trinity College Dublin.

Radime, jak jste se na mezinárodní maturitu, která je úplně jiná než naše česká zkouška, připravoval?
Já jsem skládal jak českou, tak i IB maturitu. Zatímco na tu českou jsem se opravdu zvládl naučit za týden, na IB se nedá připravit takto na poslední chvíli. Je potřeba se připravovat průběžně. Nemusí to být celé dva roky, ale minimálně poslední rok studia ano. 

Co konkrétně ten rok přípravy znamená?
V každém předmětu musí student vypracovat a odevzdat maturitní práci. Je potřeba dobře si plánovat čas, umět si požadavky, které je nutné splnit, rozložit. IB vlastně nepřímo učí studenta těmto užitečným soft-skills (dovednostem). Dává člověku velkou svobodu na jedné straně, zároveň ale velkou odpovědnost na straně druhé. Koncepce je podobná vysokoškolskému studiu. Záleží na jednotlivci, zda se bude učit či nikoli. 

Část přípravy na IB maturitu jste absolvoval v době pandemie covid-19 a distanční výuky. Ovlivnilo to nějak přípravu?
Nemyslím si. Mé přípravě na IB to naopak možná pomohlo. Měl jsem víc času se učit, dělat si testy z minulých roků, připravovat se na zkoušky.

Hodně lidí v té online době bojovalo s nedostatkem motivace. Co bylo tím motorem pro vás?
Chtěl jsem se dostat na dobrou univerzitu v zahraničí. A právě tahle vidina mě hnala dopředu. Věděl jsem, že stojí za to si to odmakat. Online výuka má své výhody, ale zpětně musím říct, že ten klasický kontakt s učiteli a spolužáky je nenahraditelný.

Vy dnes studujete v Irsku na Trinity College Dublin obor matematika a ekonomie. Co bylo důvodem, že jste si vybral právě tuhle kombinaci?
Matematika mě bavila odjakživa. Nebo spíš, měl jsem štěstí na dobré učitele. To hlavní rozhodnutí přišlo asi na konci sexty, kdy jsem si vybíral předměty na IB maturitu. Zvolil jsem matematiku a ekonomii v úrovni high-level. Každý ten obor samostatně je dost teoretický, ale spolu se výborně doplňují a v praxi jsou široce využitelné.

Jak těžký byl pro vás výběr univerzit? A bylo zahraničí jasnou volbou?
Možnosti studovat kombinovaný obor matematika-ekonomie jsou v Česku poměrně omezené, proto jsem tak trochu počítal s tím, že půjdu na univerzitu do zahraničí. A myslím, že s tím počítali i rodiče. Přihlášky jsem si dával nejen do Irska, ale taky do Nizozemska, Velké Británie a Hong-Kongu. Irsko ale bylo volbou číslo jedna. Jde o anglicky hovořící destinaci v Evropské unii, což znamená velký výběr oborů a současně lepší finanční dostupnost.

Když jsme u těch oborů. Jaké je vlastně vaše potenciální uplatnění, kde se vidíte, až dostudujete?
Svůj obor jsem si vybral i s ohledem na to, že je široce využitelný. Sám si ještě nyní nejsem úplně jistý. Kombinace matematiky a ekonomie ale otevírá dveře do mnoha zajímavých segmentů od bankovnictví přes datovou analytiku až po investování. 

Pojďme se ještě na závěr vrátit k hlavnímu tématu, tedy IB maturitě. Na univerzitě jste velmi krátce, přesto se zeptám, zda si už troufnete zhodnotit, zda je IB přínosem pro další studium a jakým?
Pokud to už teď po několika týdnech mohu porovnat, řekl bych, že mi IB dala vlastně náskok do vysokoškolského studia. Naučila mne odpovědnosti, ale i kritickému myšlení. To na středních školách myslím ještě není zcela pravidlem, vysoké školy přitom tuto dovednost vyžadují.

Dáte ještě na úplný závěr nějaký konkrétní příklad?
To mohu. Třeba v ekonomii jsme hodnotili dopad státních zásahů do ekonomiky, zda jsou konkrétní zásahy vhodné či nikoli a proč. Připravovali jsme se na to, abychom byli schopní naučené znalosti aplikovat v praxi, což mi dává obrovský smysl.