TŘÍHODINOVÁ VÝZVA aneb Kdo urazí nejdelší vzdálenost?

Novinka na trhu – NATUROLÓZA. Nevíte, co tento neologismus znamená? Přespříliš času stráveného na čerstvém vzduchu. Jediným dostupným lékem je koupě 30denního předplatného Netflixu s bonusem - 30 dnů ZDARMA, a to se vyplatí! Ale konec legrácek…

Poslední únorový pátek proběhl na naší škole (rozumějte po celé republice, a dokonce i za hranicemi) projekt nazvaný TŘÍHODINOVÁ VÝZVA aneb Kdo urazí nejdelší vzdálenost? (dále jen TV). Jak už název napovídá, cílem této celoškolní akce bylo strávit 3 hodiny (180 minut) venku. Jednotlivci i třídy navíc změřili svou vytrvalost mezi sebou.

Před samotným startem proběhl prostřednictvím MS Teams krátký on-line brífink s třídními učiteli. Poté si účastníci obuli kecky (běh), trekovky (chůze), nasadili prkýnka (běžky nebo sjezdovky) či inlajny (kolečkové brusle), oprášili skejty a skútry (skateboardy a koloběžky) nebo jednostopá bezmotorová a bezbaterková vozidla čili velocipedy a pustili se do akce. Všichni ještě museli mít na paměti, že nesmí zapomenout spustit chytré aplikace, či ověřit si, že mají v kapse složenou mapu; ano, tu papírovou.

Meteorologové se v předpovědi pro tento den nemýlili, ačkoliv v současnosti krvácející srdce Evropy nabídlo v krajích počasí velmi rozdílné a během dne proměnlivé. Například v Žatci se válela mlha, Říčany, Plumlov a Jeseníky hlásily azuro. Přesto téměř všichni účastníci z řad studentů, učitelů a vychovatelů, kteří se do vybrané aktivity pustili včas, byli odměněni slunečným počasím s průměrnými jarními teplotami. Ti, kdo výzvu začali z různých důvodů plnit až v odpoledních hodinách či o víkendu, se nevyhnuli dešťovým srážkám a teplotám jen pár stupňů nad bodem mrazu. Proto ne všichni zvládli pobýt venku celé tři hodiny. Je pravdou, že občas jim aktivitu překazily také technické problémy, např. defekty duší.

A jak jsme nakonec dopadli? Co říkají údaje v dotazníku? To ví Klauz… Po třech dnech usilovné práce strávené vyhodnocováním přijatých dat tímto oficiálně zveřejňujeme neoficiální výsledky. Z úctyhodných 270 zaznamenaných odpovědí patřilo 7,4 % učitelům a vychovatelům. Z toho vyplývá, že účast ze strany studentů byla po odečtení řádně omluvených téměř stoprocentní! Nejlepších výsledků ve třech nejobsazenějších aktivitách, kdy běh a chůze byly z praktických důvodů sloučeny do aktivity nazvané „indiánský běh“, dosáhli tito studenti a učitelé/vychovatelé (v závorce u aktivit je uveden počet účastníků):


Další aktivity zmíněné v úvodu byly reprezentovány víceméně jedním zástupcem. Co se do jejich výčtu nevešlo, byla jízda na rotopedu (bez tachometru), osedlaném nejmenovaným sportovcem ve výslužbě. Indicií k jeho identifikaci nám může být to, že je věrným fanouškem hokejového Litvínova a zelené koleje.Poslední otázka v dotazníku se dotazovala na výkonnost jednotlivých tříd a zněla následovně: „Tipněte si, která třída bude mít nejvyšší průměrnou uraženou vzdálenost (km)“. Celkem 32 respondentů uhádlo správně sextu B, jejíž studenti v průměru urazili 13,42 km. Mnohé třídní průměry se lišily tzv. o prsa, viz tabulka níže. Diplomaticky řečeno, rozhodovali to jedinci, kteří se bez omluvy této jedinečné akce bohužel (pro některé bohudík) nezúčastnili. Nelze nezmínit bronzovou primu B, její třídní průměr je nejcennější, protože jako jediná třída se zúčastnila kompletní!

V průběhu TV měli mnozí z nás spoustu času přemýšlet nad kde čím.  Za zmínku rozhodně stojí dvě perličky. První z nich se týká věrného fanouška motosportu Ivana Pavlovce ze 4. B, který nám poslal email se slovy: „Není to zajímavé místo, ale dobře ukazuje, co váš mozek vymyslí, když chodíte 3. hodinu okolo domu.“ a s odkazem na tohle krátké video. A druhá je od Veroniky Steklé ze 7. A. Ta v terénu strávila neuvěřitelných 522 minut (8 h a 42 min), během nichž ušla 28,6 km. K měření využila aplikaci EPP, kde za vykonanou aktivitu obdržela body, jimiž poté podpořila vybraný projekt.

Společnými silami jsme překonali 4 400 km, což je pro vaši představu vzdálenost po ortodromě (tj. nejkratší vzdálenost dvou míst na zemském povrchu) mezi Prahou a Astanou. Celá TV se nesla v duchu hesla „Překonej sám sebe!“ a samozřejmostí bylo fair-play jednání.Gratulujeme všem zúčastněným k dosaženým výsledkům! Jsme rádi, že se všichni v pořádku, tedy až na malé oděrky, vrátili domů. O tom, jak jsme si Tříhodinovou výzvu užili, vypovídá následující hodnocení:

Na závěr si dovolím vypůjčit komentář jednoho z našich studentů: „Rád jsem strávil pár hodin venku na kole místo školy a děkuji za to, že to škola umožnila“. A já k tomu jen dodám – kdy bude další výzva?

Za vyučující tělesné výchovy

Michal Klauz