Pravidelný páteční pozdrav ze ZŠ
Vážení a milí rodiče, přátelé školy,
další týden je za námi a s ním přichází tradiční páteční školní počteníčko.
Na úvod jsem si dovolila vytrhnout z kontextu 2 inspirativní věty:
Nikdy necvičil stupnice.
Hudbu nebere dost vážně.
Hudební fajnšmekři, jistě již zakleknuvší v blocích a těšíce se na Pražské jaro, okamžitě poznali, že věty charakterizují jedenatřicetiletého (ten se má!) tchajwansko-australského houslistu Ray Chena, který na příštím ročníku festivalu Pražské jaro doprovodí Symfonický orchestr hl.města Prahy FOK. (Krom toho že hraje koním jako poděkování za všechny žíně z jejich ocasů, které kdy padly na oltář učení se na housle, proslul husarskými kousky – všimněte si! Když zlobí děti, je to prostě zlobení, ale když dospělý, tak se tomu říká husarský kousek!).
Je listopad, tradiční měsíc hodnocení (první čtvrtletí) a hlavně jiskřička naděje, že svět se vrátí do svých školních kolejí. Rodiny také. Hodnocení nám pomáhá, aby naše učení bylo efektivní – abychom věděli, co nám jde snadno a stojí „za to na tom pracovat“ a s čím se potýkáme a „stojí za to na tom pracovat“. Diktát moderního pedagoga a rodiče nám velí akcentovat zejména silné stránky a jen tak na půl úst procedit i dobře míněná doporučení ohledně zlepšení.
Na příkladu Ray Chena bych si ale chtěla naběhnout na vidle: Děti, je správné a dobré poslouchat rodiče, učitele, inspirativní lidi, ale je ještě lepší s pokorou udělat to, co považujete za správné a dobré. Poslechněte si Raye Chena – je skvělý a dost zlobí! Představte si, že aby vyzkoušel ty dokonalé dospělé, zahrál na nejdražší a levné housle – je pravda, že se pozná rozdíl??? No, poslechněte si a posuďte…
Hadi, ve škole zlobit samozřejmě nemůžete, ale jinak: Zlobte, ptejte se PROČ, přemýšlejte o věcech, neberte sebe moc vážně,…třeba se vám podaří (pak prosím nezapomeňte zmínit Vaši/naši školu!) udělat díru do světa! Držíme Vám palce;-)
A jak na této cestě Vaše/naše děti postupují?
Prvňáčci si užívají návrat do školy a podzimní sluníčko. Ve středu jim počasí dovolilo venku i tvořit a ve čtvrtek si zase pod širým nebem započítali. Nejpodstatnější pro ně ale je, že se opět vidí s kamarády! Tak snad jim to dlouho vydrží.
Hola, hola, tentokrát podáváme hlášení z Open Gate. Jsme tady a jsme šťastní, zdraví a plní energie. Užíváme si kamarádů, dospěláků a taky naší krásné školy, kterou máme skoro celou pro sebe. Ale raději bychom tu byli s vámi ostatními! Je tu tak nějak prázdno a klid.
A co už jsme za ty tři dny stihli? Je toho celý ranec. Přivítali jsme se a popovídali si o všem možném i nemožném. Hned ve středu nás čekala sváteční ranní oáza, kde jsme mluvili i přemýšleli o svobodě, totalitě, demokracii a sametové revoluci. Zopakovali jsme si druhy vět i různá matematická prostředí. Do nitra sebe sama jsme se ponořili na elipse s Barunkou a moc se nám všem ulevilo. Děkujeme, Báro. Ve čtvrtek jsme dokončili mini-projekt o sousedních státech ČR a vyslechli si prezentace spolužáků. Ani tentokrát nechybělo setkání s našimi kamarády, badateli ze třetí třídy. Společné hovory nad knihou proběhly díky MS Teams a bylo to super. Společně, ale každý jinde! Strom knížkovník už je připravený a čeká jen na plody našich čtenářských úspěchů. Přijďte se podívat do vstupní haly ZŠ. Čtvrteční odpoledne jsme zakončili Kahoot! kvízem a náramně jsme si to užili. Hned v pátek jsme si zabalili kufry a vyrazili jsme na další cestu. Tentokrát to je do země vůní, dobrého jídla i pití. Tam, kde hlavní město navštěvují zamilovaní …. Už víte? Bon voyage!
Saša a Světoběžníci
Třeťáci se ve středu ocitli v sametu. Povídali jsme si totiž o sametové revoluci, která je celosvětově označována právě jako sametová. Že nevíte proč? Zeptejte se třeťáků – ti už vědí. Zároveň měli za úkol zjistit od svých rodičů či prarodičů, jak vzpomínají na rok 1989 oni, a tak jsme se dozvěděli spoustu zajímavých informací. Někteří z badatelů se též vydali na výpravu do centra dění a tak nám přinesli zpravodajství přímo z místa činu – tedy z Prahy z Albertova i Národní třídy. Přestože hudebka je zapovězena, pustili jsme si tolik známou Modlitbu pro Martu a hlavně dospělá část badatelů neměla daleko k slzám. A co na to náš Badík? Ten jen kroutí hlavou. Vzkazuje prý světu, že on teda ROZHODNĚ v žádné frontě stát nebude a že banány nerad!
Abyste si ale nemysleli, že zelený smaragd je barvou pro hry a povídání, třeťáci veleúspěšně zvládli pasti matematického klokana a teď je čekají vyjmenovaná slova. Tak nám držte palce, ať ani ta na nás nenachystají pasti!
Čtvrťáci jako reportéři
Všichni čtvrťáci se stali na chvíli reportéry, když dělali rozhovor se svými blízkými. A o čem? Zajímalo je, co dělali jejich blízcí v listopadu 1989 a zda si pamatují na události kolem Sametové revoluce. Bohužel nemohu poskytnout videa a všechny rozhovory, ale věřte, že to čtvrťáci zvládli skvěle a mohli by jít z fleku do televize. Navzájem se obohatili a dozvěděli mnoho zajímavých informací. Já bych chtěla tímto všem rodičům, prarodičům a blízkým poděkovat za spolupráci v tomto projektu. A samozřejmě i všem čtvrťákům za skvělou práci.
Minulý týden páťáci dostali vlastivědný úkol – podle zadané osnovy zpracovat referát o svojí obci či městě, kde žijí. Zaměřit se měli na historii, život v obci v současnosti, občanskou vybavenost a kromě dalších informací měli popřemýšlet o kladech a záporech jejich lokality. Páťáci úkol pojali velice kreativně a všechny odevzdané práce nepostrádaly nápadité zpracování a zajímavé tipy na výlet. Můžete se přesvědčit z fotografií, které děti poslaly.
Zprávy z anglického oddělení:
1.třída: Tento týden se prvňáčci poprvé učili s Jerrym. A jeho dojmy? Seznámili jsme se během ranní oázy, kde jsme procvičovali říkanky a zaměřovali se na „Jak se jmenuješ?“ a „Jak se máš?.“ Vydávali jsme typické zvířecí zvuky a hádali, o jaké zvíře jde. Objevovali jsme písmenko G a jak zní v angličtině, hledali a učili se slova, kde G je a zahráli jsme si hry, abychom si nové znalosti upevnili zábavnou formou. Přečetli jsme knihu o Kipperovi, Big Feet. Ve čtvrtek jsme se učili o krocanech a tak došlo i na tradici spojenou s listopadem a se ve Spojenými státy. Pak jsme si vyrobili krocany z papíru a z barveného podzimního listí.
2.třída: Znovu jsme se shledali! Druháci začali ve středu tím, že si povídali o online výuce, o správném učení a zahráli si hru, ve které museli vyjmenovat pět věcí z jedné kategorie. Povídali jsme si o různých typech domovů a popisovali jsme své domovy ostatním. Dále jsme si četli knihu o typech domů na různých místech světa. Dokončili jsme velké opakování toho, co jsme dosud probrali v učebnici a začali jsme 4. lekci. V oáze jsme se seznámili s vtipnou knihou: Psi nebaletí. První půltýden ve škole jsme zakončili anglickou konverzací.
3.třída: U třeťáků jsme se tento týden opět učili fonetiku a procvičovali jsme formou kvízu. Opět vyhrála Emilka; je to zkrátka mistr fonetiky! Ve čtvrtek jsme měli velmi zábavnou hodinu konverzace, kdy jsme procvičovali chování v restauraci. Doufám, že příští léto budeme moct opět cestovat a z třeťáků budou odborníci na objednávání v restauraci!
Dnes třeťáci vyrobili nádherné kníry v rámci anglické hodiny Umění a kultura. Ne všichni si můžeme nechat narůst opravdový knír, ale můžeme si aspoň vyrobit falešné!
4.třída: Čtvrťáci tento týden zabrali a zvládli jsme společně hodně práce! Měli jsme ale i čas na povídání o zajímavých tématech. Mimo jiné jsme při jedné aktivitě vymýšleli vhodné dárky pro naše blízké (což se nám teď před Vánoci jistě bude hodit) a děti měly spoustu skvělých a originálních nápadů. Příští týden mají děti za domácí úkol vytvořit plakát s radami na libovolné téma. Několik už jsem jich dostala, vypadají skvěle a moc se těším na zbytek!
5. třída: U páťáků jsme se tento týden věnovali gramatice, procvičovali jsme přítomný průběhový čas a potom minulý průběhový čas. Také jsme procvičovali na zkoušky PET, mluvili jsme o tom, jak napsat dopis a jak krátkou povídku. Týden jsme v pátek zakončili konverzací a povídáním o lidském těle.
Za celý tým základky OG Vám přeji krásné podzimní dny a brzy na viděnou!