​Když se učitel vzdělává

Úvodní hodinu IB psychologie v septimě jsem letos zahájila slovy, že všichni přítomní studenti jsou vlastně pokusní králíci. Letos se totiž v psychologii na dalších pět let mění kurikulum. V praxi to znamená několik faktů: změní se některé pojmy, přidají se další témata, uberou se hodnoticí kritéria atp. S tím přichází dvě důležité výhody a několik nevýhod. Hlavní nevýhodou je, že konečná podoba předmětu se bude dolaďovat následující dva roky; jak už to v psychologii bývá, nemůžete si být jistí téměř ničím (proto ti pokusní králíci). Naopak jednou z výhod pro studenty je, že hodnotitelé maturitních testů (papers) 2019 budou mírnější, a výhodou pro mě jako učitele bylo nové třídenní školení. Tentokrát v Amsterdamu.

Peripetie s odletem do Nizozemí kvůli bouři Sebastian asi vynechám, jelikož by to bylo na samostatnou reportáž. Školení pro IB psychologii, zeměpis a ESS probíhalo v městečku Zaandam, kam se z letiště Schipol dostanete vlakem za 17 minut. Ze seznamu účastníků jsem věděla, že se na workshop přihlásila i Kavita Dyas, učitelka IB Psychology z naší partnerské školy v Indii. Speciálně toto setkání bylo velmi milé. IB školení jsou bezvadná především proto, že na nich potkáte učitele z celého světa. Bahrajn, Tádžikistán, Indie, Turecko, Egypt, USA, Velká Británie, Austrálie, Švédsko, Polsko - to je jen strohý výčet zemí, které tu měly svého zástupce. Přítomní učitelé byli různého náboženského vyznání, různých potřeb a myšlenkových pochodů, všichni však byli přátelští, komunikativní a nápomocní, navíc respektovali i nedokonalou angličtinu…

Od 9 hodin ráno až do 16:45 probíhaly hodinu a půl dlouhé bloky, během nichž se účastníci dozvěděli o novinkách v předmětu, zkoušeli si ohodnotit eseje nebo diskutovali o nedokonalostech kritérií a dalších nejasnostech. Čas samozřejmě zpestřily přestávky na kávu a oběd, kde někteří dál hovořili o svém předmětu, někteří naopak konverzovali s učiteli předmětů jiných, kdy stačili probrat i imigrační politiku či turismus ve svých zemích. Čas tu ubíhal nějak rychleji, a než jsme se nadáli, bylo doškoleno. Večer jsme měli (kromě drobných domácích úkolů) možnost navštívit centrum Amsterdamu a další místa.

Amsterdam je zajímavé město, kde neustále uskakujete před koly cyklistů a oblékáte a svlékáte pláštěnku. Za návštěvu určitě stojí nedaleká vesnička Zaanse Schans, která je známá skanzenem, větrnými mlýny a linoucí se vůní čokolády. Poznávání nových míst - to je další neocenitelná výhoda sebevzdělávání. A je jedno, zda jste učitel, nebo student.

Pár fotografií si můžete prohlédnout zde.

Petra Šedivá