Ztraceni ve změti psychologických termínů a definic
Pouze dva dny měli studenti obou kvint na to, aby porozuměli spoustě pojmů a definic z oblasti psychologie, ale hlavně aby poznali svou osobnost.
Myšlení, paměť, inteligence, adiktologie, pozorování, EQ, psychohygiena, dědičnost, počitek, kognitivně-behaviorální terapie, frustrace, krize středního věku, eidetismus, Oidipův komplex, Mozartův efekt - to je jen zlomek termínů, s nimiž se naši kvintáni seznámili během projektu Člověk jako individualita. Téměř čtyřicet studentů (kvinta A i B) a tři vyučující (Kateřina Kožnarová, Petra Šedivá, Adéla Boudová) zažili dva dny, kde byla každá minuta opravdu drahá; dva dny, které byly nabité různorodými aktivitami; dva dny plné zvídavých dotazů a doslova zavařených mozkových závitů. Naším cílem však především bylo, aby studenti poznali sami sebe jako jedinečnou osobnost. A to se nám, myslím, povedlo.
Soudím tak především z množství dotazů, které na nás studenti doslova valili. Ačkoliv základy psychologie probírali na nižším gymnáziu a někteří se jí zabývají ve volném čase, některé informace pro ně byly možná i šokující, například že mohou zdědit sklon k závislostem, že si na ulici vydělávají prostitucí i desetiletí kluci nebo že existuje anatidaefobie - strach z toho, že vás sleduje kachna. Ano, některá témata byla velmi vážná, u některých jsme atmosféru naopak trochu odlehčili. Studenti si na vlastní kůži vyzkoušeli, jaké to je být účastníkem psychologického experimentu či rozhodovat o zařazení svého spolužáka do jednoho z typů temperamentu, a také využili své smart technologie k brainstormingu i vědomostním soutěžím.
Příjemným a velmi intenzivním zpestřením projektu byla interaktivní přednáška naší absolventky Kristýny Fišerové, momentálně studentky druhého ročníku adiktologie na Karlově univerzitě. Kristýna nám všem velmi profesionálně přiblížila svět terénních pracovníků, kteří se dennodenně vydávají do ulic mezi drogově závislé, aby jim nabídli svou pomoc.
Co si o projektu myslí sami studenti, si přečtěte zde. Kvintány teď čeká doplnění úkolů v portfoliu, napsání několika esejí a především příprava na obhajobu, která je čeká za měsíc. Práce mají opravdu hodně (samozřejmě nejen v psychologii), avšak věřím, že závěrečná diskuse na obhajobách bude jen pomyslnou třešničkou na dortu.
Petra Šedivá