Páteční zpráva ze školy Open Gate
Vážení rodiče,
na následujících řádcích bych chtěla především vyzdvihnut úspěchy našich studentů a představit vám nové posily našeho pedagogického týmu. Bilancování školního roku ale začnu trochu netradičně květnovými přijímacími zkouškami na naše gymnázium. Jejich výsledky totiž mohly vyvolat otázky, které by neměly zůstat bez odpovědi.
Do přijímacího řízení se přihlásil rekordní počet uchazečů a letošní rok tak znovu potvrdil dlouhodobě rostoucí zájem o naši školu. Z celostátního přehledu výsledků Cermat testů nicméně vyplynulo, že spodní hranice pro přijetí na Open Gate byla letos nižší než na jiných prestižních školách, s nimiž jsme v žebříčcích nejlepších gymnázií porovnáváni. Znamená to, že bychom měli mít o akademickou úroveň našich studentů obavy? Určitě ne. Samotná čísla jsou jako obvykle poněkud zavádějící a je důležité je vnímat v kontextu.
Posuzovat kvalitu uchazečů pouze optikou Cermatu je jednoduché, ale nepřesné. Výsledek totiž neodráží skutečný studijní potenciál studenta, ale pouze to, jak dobře je schopen nadrilovat specifickou formu tohoto testu. Větší roli než schopnosti uchazeče hraje u Cermatu to, jestli jeho rodiče investovali do přípravných kurzů. Na to dlouhodobě poukazují odborníci napříč českým vzdělávacím systémem.
Odhalit studijní potenciál dítěte je komplexní disciplína. Proto na Open Gate tvoří podstatnou část přijímacích zkoušek školní část zaměřená na kognitivní schopnosti a studijní předpoklady. A zde se dlouhodobě ukazuje, že výsledek Cermatu se studijními předpoklady mnohdy vůbec nekoresponduje. Stává se, že v přijímacím řízení přeskočí uchazeče s vyšším skóre z Cermatu někdo, kdo exceloval v testu studijních předpokladů, ale v Cermatu měl bodů méně. Typicky jsou to studenti se sociálním stipendiem od nadace rodiny Kellnerových, kteří u přijímaček prokážou vysokou míru přirozené inteligence, ale doma neměly dostatečnou podporu pro přípravu na přijímačky. Kdyby ji dostaly, dosáhly by v Cermat testech výrazně lepších výsledků.
Pokud bychom na Open Gate studenty vybírali čistě podle Cermatu, bodová hranice pro přijetí i průměrné skóre by bylo výrazně vyšší než nyní. Navenek by to vypadalo lépe, ale o kvalitě uchazečů by to nevypovídalo nic. Touto cestou jít nechceme. Mohu vás ujistit, že úroveň studentů přijatých na Open Gate je v posledních letech stabilní a náš systém přijímacích zkoušek je nastaven správně. Nejlépe to dokládají úspěchy našich studentů, výsledky u maturit i při přijetí na univerzity. Dlouhodobě. A i právě končící školní rok potvrdil, že studenti Open Gate patří mezi českými gymnazisty do nejužší špičky.
Ve státní maturitě z angličtiny měli naši studenti letos průměrně 97 %, což je řadí na 12. místo ze všech škol v Česku. V maturitě z českého jazyka takto vynikajících výsledků zatím nedosahujeme, což je daň za to, že je primárním vyučovacím jazykem na Open Gate angličtina. Na zlepšení výsledků v češtině nicméně soustavně pracujeme. V matematice pak v našem případě nejsou výsledky státní maturity vůbec reprezentativní, neboť tuto zkoušku letos absolvovala pouze jediná studentka. Neznamená to však, že by se naši studenti matematice vyhýbali. Naopak. Většina si v tomto předmětu vybrala místo české maturity mnohem náročnější IB maturitu.
Na výsledky IB maturit ještě čekáme a zatím tak neznáme úplně všechny univerzity, na které budou naši absolventi přijati. Už teď ale víme, že se maturanti dostali na takové školy jako je UCL ve Velké Británii, Berklee College v Bostonu, univerzity v Eindhovenu, Bredě, Utrechtu nebo Miláně, Právnickou fakultu UK a další čekají na výsledky testů na medicínu. Všem přijatým studentům moc gratuluji a věřím, že i ostatním se podaří dostat na jejich vysněné školy.
Zmínit musím také letošní úspěchy našich mladších studentů: vítězství v Debatní lize, postup do světového finále Ekonomické olympiády, účast v celostátním finále Logické olympiády a matematické soutěže Pangea, řada dílčích úspěchů v krajských kolech školních olympiád nebo rekordní počet dosažených zlatých úrovní DofE. Ti všichni si za své výkony zaslouží uznání!
V souvislosti s úspěchy našich studentů je na místě vyzdvihnout také práci našich učitelů. O kvalitě gymnázia totiž nevypovídá ani tak úroveň studentů na počátku studia jako to, kam je škola dokáže během osmi let posunout. A v tomto směru odvádějí naši učitelé mimořádnou práci. Velký dík jim letos patří i za pomoc s IB Review. Právě tento týden jsme obdrželi zprávu od International Baccalaureate Organization o úspěšném absolvování tohoto pravidelného pětiletého hodnocení. Opět potvrdilo, že splňujeme přísná kritéria mezinárodního programu IB.
Náš pedagogický tým chceme i dále posilovat a mám proto radost, že vám nyní mohu představit několik nových kolegů, kteří u nás začnou od září učit:
- Na gymnáziu převezme vedení departmentu Science zkušený učitel matematiky a fyziky Zdeněk Šabatka, který k nám přichází po 15 letech na Novém PORGu.
- Předmět IB Psychology bude nově vyučovat Stanislav Gálik, který poslední dva roky vedl oblíbený Akademický klub psychologie. Pan Gálik, mj. člen výběru “Forbes 30 pod 30“, studoval v ČR a v Americe a vyučuje také na MU v Brně.
- Z rodičovské dovolené se k nám vrací zpět Kristýna Richter, učitelka angličtiny a Theory of Knowledge.
- Z PORGu Libeň k nám přichází učitel angličtiny Michal Jindra.
- Náš tým posílí také učitelka hudební výchovy Eva Nekrassová, absolventka Mezinárodní konzervatoře Praha, obor zpěv. Hraje také na klavír a věnovala se baletu.
- Oddělení tělesné výchovy nově povede Filip Soukup, který k nám přichází z Gymnázia Nad Štolou.
- V týmu základní školy přivítáme asistentku pedagoga a vychovatelku ve školní družině Nelu Josefovou, která s námi poslední 2 roky spolupracovala v oblasti dramatické výchovy.
- Školní poradenské centrum posílí vystudovaná speciální pedagožka Nicole Wills.
- Tým kolejí od září doplní na pozici denního vychovatele Jakub Hejný, který má vystudovanou tělesnou výchovu.
K několika dílčím změnám dochází také v našem stávajícím týmu. Pokračujeme v rozvoji pedagogického vedení gymnázia a posilujeme tak pozici Senior Teacher, kterou bude nově vedle Veroniky Macura zastávat také Hayley Christina Larsen. Ke změně dochází i na pozici vedoucího departmentu českého jazyka, kam na místo Petry Šedivé nastoupí Michala Vávrová. Patrik Zoul, který v letošním školním roce dočasně vyučoval angličtinu v nižších ročnících, bude od září zpět pouze na pozici denního vychovatele kolejí.
S několika kolegy se ale v červnu také rozloučíme:
- Z gymnázia odchází Natálie Balogová, Alena Marečková, Kumi Naidoo, Petra Pospíšilová a Jan Šperling.
- Z týmu kolejních denních vychovatelů odchází na mateřskou dovolenou Marcela Šípek.
- Ze školního poradenského pracoviště odchází metodik prevence a asistentka pedagoga Jiřina Hampejsová.
Všem bych chtěla velmi poděkovat za jejich práci na Open Gate a popřát jim vše dobré do dalších let.
Přeji Vám krásné léto a těším se na viděnou v novém školním roce 2025/2026, ve kterém mj. oslavíme 20. výročí naší školy.
Petra Dobešová